Thursday, July 8, 2010

Triple Chocolate Mousse Cake

Hari ni birthday adikku, Naimul Amal. So kami dah sambut harijadinya semalam. Kek yang kami beli, Triple Surprises; Triple Chocolate Mousse Cake. Memang dah lama nak cuba buat kek ni tapi tak tercuba2 gak. Tapi kat sini ada resepinya untuk kita share...



Bahan-bahan:
Untuk lapisan kek:
85gm unsalted butter
200gm bittersweet chocolate- dicincang
¾ sudu kecil serbuk espresso segera
1½ sudu kecil esen vanilla
4 biji telur, asingkan putih daripada kuning telurnya.
Sedikit garam
1/3 cawan gula perang

Lapisan tengah:
2 sudu besar serbuk koko
5 sudu besar air panas
200gm bittersweet chocolate-dicincang
1½ cawan krim putar
1 sudu besar gula
Sedikit garam

Lapisan atas:
1 sudu kecil serbuk gelatin (halagel)
1 sudu besar air
170 gm coklat putih- dicincang
1½ cawan krim putar

Hiasan:
Gelungan coklat atau serbuk koko dan buah stroberi

Cara-cara:
Untuk lapisan kek gunakan acuan springfoam 9 inci. Leserkan dengan butter atu lapik dengan kertas minyak. Panaskan ketuhar pada suhu 170˚ C. Satukan butter, coklat dan serbuk ekspreso dan cairkan secara double boiling. Kacau sehingga larut semuanya. Biarkan sejuk lebih kurang 5 minit. Di dalam bekas lain pukul kuning telur dan esen vanilla kemudian ketepikan.

Pukul putih telur dan garam menggunakan mixer sehingga kembang, masukkan gula perang sedikit demi sedikit. Pukul sebati sehingga telur betul2 kembang dan gebu. Masukkan 1/3 adunan telur ke dalam campuran coklat tadi dan sebatikan. Masukkan adunan telur selebihnya dan gaul bersama. Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar lebih kurang 15-20 minit atau sehingga kek masak. Sejukkan kek sebelum memulakan proses seterusnya. Jangan keluarkan daripada acuan.

Untuk menyediakan lapisan kedua, campurkan serbuk koko dan air panas kemudian ketepikan. Cairkan coklat masakan secara double boiling kemudian sejukkan 2-5 minit. Di dalam bekas lain pukul krim putar, gula dan garam sehingga kembang. Masukkan campuran serbuk koko dan sebatikan. Gaulkan 1/3 adunan krim dengan coklat masakan yang dicairkan. Masukkan adunan krim yang selebihnya dan sebatikan. Tuangkan adunan mousse ke atas kek yang telah disejukkan tadi. Tepuk perlahan untuk mengeluarkan udara terperangkap. Ratakan bahagian atas dan bersihkan bahagian dalam acuan yang comot. Sejukkan di dalam peti sejuk 15-30 minit sementara menyediakan lapisan atas.

Untuk lapisan atas, taburkan serbuk gelatin ke dalam mangkuk berisi air dan biarkan 5 minit. Panaskan 1/2 cawan krim kemudian campurkan gelatin tadi sehingga larut. Tuangkan campuran krim ke dalam bekas berisi coklat puti dan biarkan 1 seketika. Kacaukan sehingga sebati dan biarkan sejuk lebih kurang 5 minit. Kacau sekali-sekala. Di dalam bekas lain, pukul krim putar sehingga kembang. Campurkan 1/3 krim ke dalam campuran coklat putih. Gaulkan krim yang selebihnya bersama coklat sehingga sebati. Sudukan adunan ke dalam acuan kek di atas lapisan kedua tadi ratakan pemukaannya dan sejukkan sekurang-kurangnya 2 jam di dalam peti sejuk.

Setelah siap,keluarkan dari acuan dan hiaskan dengan gelungan coklat atau ayakkan sebuk koko di atasnya.Letak ler sikit buah stroberi untuk mencantikkan lagi kek kita.....

Selamat mencuba ye kawan2...

No comments:

Post a Comment