Wednesday, July 7, 2010

Selamat Tinggal Alergi...

Hari ini topik yang ingin ku kongsi bersama teman adalah alahan atau alergi. Alahan adalah keadaan tindak balas badan terhadap alergen seperti habuk,makanan laut, bisa serangga atau makanan tertentu. Setiap individu alah kepada benda yang berbeza dan reaksinya juga berbeza. Apabila alergen memasuki aliran darah, badan membebaskan sejenis bahan kimia iaitu histamin untuk menghapuskan alergen berkenaan. Bagi individu mengalami masalah alahan, badan mereka menghasilkan terlalu banyak histamin sehingga menyebabkan gejala gangguan saluran pernafasan (lelah, bronkitis, asma); kulit menjadi gatal, tumbuh ruam dan ekzema. Sementara kanak-kanak pula sering mengalami sembelit, cirit-birit, muntah dan kembung perut, sukar tidur, resah, gelisah, tidak selesa serta pertumbuhan yang lambat.

Aku juga mengalami masalah alahan sejak kecil. Kerana alahan aku terpaksa mengata tidak kepada makanan kegemaranku, tak lain tak bukan makanan laut seperti ketam,udang dan sotong. Bukan saja makan, kalau pegang pun tangan dah mula gatal. Inilah yang ingin kukongsi bersama:

2 tahun yang lepas aku dikenalkan dengan sejenis makanan tambahan yang dikenali Transfer Factor 4Life. Transfer Factor bertindak memperbetulkan sistem tubuh agar tidak celaru mengenai alergen. Ia bertindak memperbaiki sistem imunisasi tubuh. Kiranya dia ni macam cikgu la...mengajar balik badan kita supaya tak bermusuh tak tentu pasal. Bila badan kita dah kenal seafood tu bukan musuh takde la reaksi alergi.



Produk ini ternyata berkesan untukku. Setelah mengamalkannya selama sebulan, aku tidak lagi mengalami reaksi alahan dan boleh makan makanan laut. Tetapi harganya agak mahal, sebotol dalam RM170. Walaubagaimanapun jika rakan pembaca mampu, amatlah berbaloi untuk mencubanya. Kini,walaupun sudah hampir setahun tidak makan ubat ni pun kesannya masih ada...aku masih boleh menikmati makanan laut, cuma lagi baik kalau teruskan makan sebab ia bukan saja memperbaiki sistem tubuh malah menjadikan kita lebih sihat dan bebas penyakit merbahaya. Kanak-kanak pun digalakkan makan untuk membina ketahanan tubuh terhadap penyakit...maklumlah sekarang ni musim H1N1 dan penyakit2 lain....

Produk ni juga baik untuk pesakit kencing manis yang mengalami masalah luka. Proses luka sembuh menjadi lebih cepat, so takdelah merebak dan terpaksa dipotong. Untuk kebaikan lain tak tau lah pulak keberkesanannya, tapi untuk alergi dan luka kencing manis, memang confirm sebab aku dan ahli keluargaku alami sendiri. Kalau berminat, bolehlah dapatkannya. Saya juga boleh mendapatkannya untuk rakan pembaca.

No comments:

Post a Comment